perjantai 29. tammikuuta 2016

Viikkopäivitys - asiaa tavoitteista ja selvennys

Tavoitteet

Tavoitteeni ensi kesänä ovat siis kaksi täyden matkan kilpailua, yksi puolimatkan kilpailu, yksi perusmatkan kilpailu, ja sprinttimatkan kilpailu.

  • Sprinttimatka: 750 metriä uintia, 20 kilometriä pyöräilyä ja viisi kilometriä juoksua
  •  Perusmatka eli olympiamatka: 1,5 kilometriä uintia, 40 kilometriä pyöräilyä ja kymmenen kilometriä juoksua.
  • Puolimatka: 1,9 kilometriä uintia, 90 kilometriä pyöräilyä ja 21 kilometriä juoksua.
  •  Täysmatka eli Ironman-matka: 3,8 kilometriä uintia, 180 kilometriä pyöräilyä ja maratonjuoksu (42,195 kilometriä)

Olen jakanut sen kahteen tavoitteeseen. Ehdoton ykköstavoite on Lanzaroten Ironman 21.5.2016 eli tavoite lähestyy huimaa vauhtia. Toinen tavoite on Finntriathlonin ”kerää koko sarja”, joka sisältää kaikki matkat ja jakautuu koko kesälle. Vanajanlinna, Vierumäki, Joroinen ja viimeinen kova on Tahkolla.


Lukijalle

Olen haastanut tähän projektiin vain itseni eli sen veijarin, joka katsoo aamuisin minua peilistä. Blogin tarkoitus on kertoa omista kokemuksista ja tuntemuksista. Se tsemppaa minua myös harjoittelemaan. Blogissa en kerro miten pitää tehdä, vaan miten minä mahdollisesti teen tai olen tehnyt. Olen harrastanut triathlonia vasta hieman yli vuoden eli olen aivan noviisi lajissa enkä pysty ketään neuvomaan. Voin vain kertoa miten tai mitä olen tehnyt. Kerron myös fiiliksistä ja muista havainnoista ja ajatuksista. Voi olla riski, että lukija kokee minun tekevän asiat väärin tai muuten päin helvettiä. Muistutan kuitenkin, että loppupelissä maksan itse ne virheet kilpailun aikana kovana kärsimyksenä ja tuskana. Älkää siis lukeko näitä tekstejä kuin ”piru raamattua”.


Vuoden 2016 viikko neljä

Palaan vielä edellisen kolmen viikon treeneihin. Viimeisen viikon oli tarkoitus olla todella kova. Aikaisempien viikkojen kovuus tuntui myös jaloissa, koska myös aikaisemmat kaksi viikkoa on tehty uutta ohjelmaa. Myöskin keli oli asettanut omat haasteensa harjoittelulle pakkasen ollessa -20 ja -33 välillä. Loppujen lopuksi minulla oli kaikki mahdollinen kohdallaan, kun haettiin kovaa harjoittelua. Minä asun Suomessa ja on nautittava näistä keleistä ja harjoittelusta.

Maisemaa 25 km pitkältä juoksulenkiltä. 

Maanantaina harjoitukset kulkivat hyvin, mutta väsymystä oli havaittavissa kropassa. Uinti kulki hyvin, mutta juoksu ei. Tiistai oli lepopäivä, aivan niin kuin ohjelmaan olin sen määrittänytkin. Keskiviikko oli pitkä päivä. Kävin aamulla joogassa avaamassa paikkoja ja joogan jälkeen olin mukana vielä ryhmäliikunnassa eli Anskun vetämässä Body pumpissa. Siellä huomasin että energiat oli totaalisen vähissä ja lihakset olivat vielä väsyneet. Keskiviikolle oli merkitty vielä Wattbike, joka jäi aamupäivällä tekemättä, koska nukahdin sohvalle. Onneksi vuorokaudessa on paljon tunteja ja sain wattbiken tehtyä iltavuoron jälkeen. Olin kotona joskus seuraavan vuorokauden puolella. Voin kyllä kertoa, että yöllä ei ole salilla kauheasti ruuhkaa. Torstai oli vapaa päivä. Loppuviikon vedin mahdollisemman hyvin. Tunteja ja matkaa kertyi hyvin.


Tankkaus ja lepo

Olen myös miettinyt omaa syömistä ja niin varmaan moni muukin minun ikäinen ihminen. Työ, kiire, arjen pyöritys ja treenaaminen asettaa monesti haasteen miten syö ja mitä syö. Olen itse omalta kohdalta huomannut, että en pysty syömään ”eväsrasioista” monesti päivässä. Ei vaan aika riitä tekemään näitä valmisteluita tai pysty ajattelemaan kelloa milloin syödä taas seuraavan kerran. On riittävästi haastetta, että pitää arjen jollainkin tavalla järjestyksessä ja saa treenit tehtyä. Väsymys, vireystilan alhaisuus ovat kuitenkin huono homma treenaamisen kannalta.
Univaje on ollut aina minun treenien pahin vihollinen. Energiavajeen kanssa pystyy vielä suorittamaan. Viime viikolla oli jo hetki, jolloin nukahdin sohvalle keskellä päivää, mutta tein kuitenkin pyörätreenin vielä illalla iltavuoron jälkeen ja olin puolenyön jälkeen kotona. Treeni tuli kuitenkin tehtyä ja fiilis oli hyvä. Tämä on minun elämääni ja univaje sekä kiire ovat olleet osa sitä jo vuosia. Tulee varmaan hetkiä tulevaisuudessa, että voin istua kanootissa ja antaa virran viedä. Silloin voin nauttia siitä hetkestä ja niistä muistoista mitä nuorempana tein.

urheilijan helppo ja nopea päivällinen


valmiina nautittavaksi


Lepoviikko ja sen suunnitelmat

Tämä viikko on ”lepoviikko”. Huilaan hieman treeneistä ja keskityn pidempiin työpäiviin. Rytmitys osui aivan nappiin tältä osin ja saan hieman levättyäkin jossain välissä. Lyhyesti alkuviikko meni näin: maanantaina iltavuoro, tiistaina aamu- ja iltavuoro (17 tuntia), keskiviikkona aamuvuoro, torstaina aamuvuoro. Nyt on perjantai ja oli virtaa kirjoittaa jotain ja käydä uimassa. Flunssa meinaa painaa päälle, mutta yritän taistella vastaan valkosipulin ja hunajan voimalla. Ensi viikolla taas kovaa settiä ja kropan pitää vielä palautua sunnuntain tulevasta 16-tuntisesta työpäivästä. Tavoite lähestyy ja läskin pitää palaa. Fiilis on hyvä ja mieli positiivinen! NO GUTS NO GLORY!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti