tiistai 16. toukokuuta 2017

Lanzarote, kilpailua edeltävä viikko

Maanantai 8.5.

Kun lentokone tiputti lentokorkeuttaan, heräsin tokkuraisena penkistäni. Sain olla ihan yksinäni omalla penkkirivillä. Aika hyvä tuuri, kun katsoin muita penkkirivejä. Jotenkin tuntui, että lentoyhtiö on pienentänyt penkkejä tai niillä istuvat brittituristit olivat aika suuria. Onneksi en ollut joutunut sinne väliin istumaan.

Oli upeaa nähdä lentokoneesta Lanzaroten saari ja ne mäet, mitä tulemme kiipeämään pyörällä. Mieli piristyi ja olo oli malttamaton. Nyt jännitti vain, miten pyörän matka oli mennyt. Edellisenä vuonna vaihteensiirtäjä oli mennyt rikki, kun tulli oli avannut pyörälaukun ja pakannut sen uudelleen. Nyt en laittanut mitään, mikä voisi kiinnostaa viranomaisia laukussa. En urheilujuomajauhetta tai mitään ylimääräistä. Kone tuli kovalla pompulla tonttiin ja aloitti loppujarrutuksen sekä rullauksen, kohta pääsen näkemään onko laukku taas avattu.

Kenttähenkilöstö oli ripeää ja saimme matkalaukut hihnalta. Kaitsu lähti jonottamaan vuokra-autoa ja minä odotin pyörälaukkuja. Vihdoinkin erikoismatkatavarahihna alkoi liikkumaan ja pyörälaukut tulivat minun kohdalle. Jumalauta! Kumpikin pyörälaukku oli tarkastettu, toivottavasti pyörä ei ole rikki jälleen kerran. Hihna laukun ympärillä oli kuitenkin hajalla. Hotellilla selviää, mitkä ovat lopulliset vahingot.

Kaitsu sai auton kuitattua Auto Reiseniltä ja se oli Seatin farmari. Se ei ollut se auto, mikä piti olla, mutta saimme 2 pyörälaukkua, 2 matkalaukkua ja käsimatkatavarat sopimaan siihen. Matka hotellille alkoi. Atlantic View hotel oli määränpää. Sen sijainti oli toivottavasti rauhallinen ja lähellä maalialuetta. Hotelliarvosteluissa se ei ollut kovin korkealle arvostettu, mutta hintakaan ei ollut kova. Syy hinnalle selvisi hieman myöhemmin.

Pääsimme hotellille ja respa oli aika alkeellinen. Aloin miettimään millainen huone olisi, jos respa on tätä tasoa. Sisäpihalla näkyi allas ja huoneemme sisäänkäynti on altaan puolelta. Altaan vieressä on pieni allasbaari. Allas oli kulahtanut, ilman vedenkiertosysteemejä. Pohjasta oli lähtenyt paloja ja pinnalla oli roskia sekä altaan pinta oli selvästi alhaalla. Päästyämme huoneistoon, kiinnitimme huomiota vanhanajan henkeen. Mikroaaltouuni oli noin 30 vuotta vanha ja vessa oli myös alkuperäisessä kunnossa. Huoneistossa oli juuri tehty hyönteismyrkytys. WC-pöntön takana oli joku torakkapyydys. Mielenkiintoista.. Makuuhuoneessa on pinkkiä ja röyhelöä. Sängyssä superlonipatja ja vilttipeitto. Kaitsu nukkuu sohvalla ja minä prinsessahuoneessa.

Aloitimme laukkujen purkamisen pyörälaukuista. Jännityksellä kasasimme pyöriä kuistilla ja totesimme, että pyörät olivat ehjiä. Tästä saimme idean lähteä polkemaan pikkulenkin, joka meni pitkin kilpailureittiä El Golfon kautta. Lenkille tuli pituutta vähän yli 50 km ja aikaa meni noin pari tuntia. Totesimme että ”on tämä perseestä, kun on 25 C lämmintä, hyvä tie ja kukaan ei yritä ajaa autolla päälle, kun treenaa”. Nyt oli hyvä purkaa loput tavarat ja käytiin Lidlistä ruokatarpeita illaksi ja alkaa tankkaamaan tiistain treenejä varten.

Tiistai 9.5.

Aamulla kävimme uimassa kisapaikalla noin 2 km lenkin. Olihan se taas elämys, kun vesi oli kirkasta ja suolaista. Uinti oli aika rankkaa kovan aallokon takia. Loppuaika uinnille oli kuitenkin vain 35 minuuttia. Se meni todella hyvin. Uinnin jälkeen menimme rantabaariin juomaan Cafe Con Lechet eli maitokahvit ja tekemään suunnitelmia iltapäivälle.

Iltapäivälle oli suunniteltu hieman tempoajoa ja päätimme suorittaa tempoa sovellettuna. Ajoimme auton Tequiseen, noin 25 km meidän majapaikasta pohjoiseen huoltoaseman pihaan. Purimme pyörät autosta ja lähdimme ajamaan kilpailun kovimmat nousut. Kovin nousu on heti Tequisesta eteenpäin Los Nieves ja Mirador del Haria. Tästä on heti jyrkkä lasku ja uusi kova nousu Mirador del Rioon. Riosta alkaa pitkä vauhdikas alamäkipätkä Arrietaan. Tästä alkaa pitkää ja tuskainen Nazaretin nousu. Tämä Nazaretin nousu on jotenkin vaikea tuulen, lämmön ja huonon asfaltin vuoksi. Se saa puheliaankin miehen hiljaiseksi vähäksi aikaa. Siinä mäessä kenelläkään ei ole kiire ohittaa, vaan kilpailussakin letka menee tasaisin välein kohti loppulaskua Puerto del Carmenia ja juoksuosuutta.

Minulla oli Gopron kamera pyöräilykypärässä ja kuvasimme nousun Los Nievesiin. Tarkoitus olisi ollut kuvata vauhdikkaita laskuja, mutta onnistuin jotenkin pilaamaan kuvatut videot ja ne eivät näkyneet. Matkalla Harian kylään, autoin kanssa pyöräilijöitä rengasrikossa. Annoin oman ainoan sisäkumin luultavasti Espanjalaiselle pyöräilijälle. Espanjalainen oli kaverinsa kanssa ajamassa myös mäkitreeniä. Hänen kaverinsa oli käynyt 15 kertaa Ironman Lanzaroten. Aika kova luu sanon minä. Eivät kuitenkaan olleet ottaneet oikeanlaisia korjaussettejä mukaan! Tämä kertoo sen että samanlaisia ihmisiä nekin ovat, vaikka olisivat 20 kertaa Lanzan kilpailun käyneet.

Päivän pyöräily meni ihan hyvin ja monta henkilökohtaista ennätystä tuli rikottua. Käytiin vielä juoksuhermoitus pyöräilyn päälle ja hörppäämässä kahvit. Aikaa pyöräilyyn meni 2 tuntia ja 32 minuuttia. Matkaa hieman yli 59 km ja nousumetrejä 1488 metriä.

Keskiviikko 10.5.

Päivä oli kevyt. Kävimme aamulla uimassa kisareitti ja päivällä ajeltiin kevyesti juoksureittiä. Mukava kevyt päivä ja maisemien katselua. Hyvää palauttavaa edelliselle päivälle. Päivää synkisti hieman, kun pyörän etuvaihtajan vaijeri pamahti poikki. Onneksi tiesin jo hyvän korjauspajan edelliseltä vuodelta. Toivottavasti pyörään ei tulisi enää tämmöisiä yllätyksiä ennen kilpailua tai kilpailun aikana.

Torstai 11.5.

Päivä oli suhteellisen kevyt. Aamulla uinti kisareitillä ja rantakahvilaan perinteisesti kahville. Iltapäivällä pidempi juoksu. Muu aika meni pyöräreittiin ja nähtävyyksiin tutustuen. Mukava päivä, kun näin pienen hain uintilenkillä. Se pötkötteli pohjassa ja oli hyvin tyytyväisen näköinen.

Perjantai 12.5.

Tortai-iltana olimme tehneet reittisuunnitelman perjantain pyöräilyyn. Lähdimme hotelliltamme Puerto del Carmenista ja ajoimme La Gerian kautta Club la Santaan. Tämä Club la Santa on todella upea paikka urheilijoille mahtavilla fasiliteeteilla varustettu hotellikompleksi. Siellä on mm. urheilukenttä, tenniskenttiä, 25m/50m altaat, punttisaleja, ohjattuja liikuntasydeemejä. Tämä paikka on todellakin täydellinen vastakohta meidän hotellille. Kävimme ostamassa hieman lisää nestettä tämän treenikeskuksen kaupasta ja jatkoimme matkaamme kohti Timanfayan tulivuorialuetta. Teimme kuitenkin heti pienen stopin ensimmäisen pitkän nousun jälkeen, kun kahvihammasta alkoi kolottamaan.

Timanfaya läpi oli nopea ajaa vaikka sielläkin oli joitakin nousuja. Viimeisen ison nousun jälkeen alkaa todella pitkä lasku. Tähän laskuun sai poljettua yli 70 km/h vauhdin, mutta sitten iski etuviistosta järkyttävä tuuli. Tuulen voimasta pyörä alkoi vatkaamaan ja piti hyvin varovasti nousta pystympään ajoasentoon, että ei kaadu. Siinä vauhdissa kaatuminen tai varsinkin ulosajo olisi ollut hengelle hupaa. Tien ulkopuolella on vain laavakivestä muodostunutta kenttää. Terävää kiveä täynnä.

Timanfayan osuuden jälkeen teimme nopean koukkauksen El Golfon kautta takaisin Puerto del Carmeniin. Aikaa reissuun meni 3 tuntia ja 40 minuuttia. Matkaa kertyi 93.6 km. Nousumetrejä tuli taas mukavasti, mutta upea reitti.

Lauantai 13.5.

Lauantai oli taas kevyt päivä. Oli aika paljon kaikenlaista säätämistä ja ohjelmanmuutosta, mutta kävimme juoksemassa noin 50 minuutin lenkin rantatiellä. Illalla kävimme syömässä ravintolassa kun ei jaksanut vääntää enää ruokaa. Söin sisäfilepihvin ja otin viiniä kyytipojaksi. Hintaa tälle tuli noin 20 euroa. Kyllä oli mukava käydä vatsan viereen illalla nukkumaan, kun olin saanut Kaitsulta korvatulpat käyttöön. Naapuruston haukkuva koira saa haukkua nyt sielunsa kyllyydestä ja eikä muutkaan ulkopuoliset äänet minua enää häiritse.

Sunnuntai 14.5.

Aamu alkoi todella kevyellä uinnilla kilpailureitillä. Joku amerikkalainen lyöttäytyi mukaan uimaan hetken aikaa ja rannalla vaihdettiin muutama sana hänen kanssaan. On mukavaa, kun Ironmanit tervehtivät ja tulevat juttelemaan täällä. Teräsmiehet suomessa ovat vähän jurompaa sorttia, johtuu ehkä meidän suomalaisten luonteesta. Täällä kuitenkin tervehditään juoksulenkeillä, pyörälenkeillä ja rannalla uintitreeneissä tullaan vaihtamaan kuulumisia. Minusta on aika hienoa kuulua tähän porukkaan, missä vallitsee positiivisuus ja hyvä henki. Tribasen valmennusryhmässä on myös samaa henkeä ja on ollut hienoa kuulua tähän ryhmään.

Päivä meni muuten säätämisen merkeissä ja aikataulu oli venähtänyt. Tein sunnuntain pyörälenkin suurimmaksi osaksi yksin, Kaitsun jäädessä Hannan kanssa fiksaamaan pyörää heti alkutaipaleella. Poljin hyvän 2 tunnin lenkin El Golfon kautta takaisin hotellille. Ilma muuttui jo pyöräilymatkalla tosi myrskyisäksi ja tuuli meinasi heittää minut tieltä monta kertaa. Lisäksi meinasin ajaa erään kollegaturistin auton perään, kun ne pysäyttivät auton liikenneympyrään ja alkoivat lukea karttaa.

Mietin vielä 30 minuutin juoksun jälkeen, että jos tuuli on näin kova kilpailussa, loppuaikaa on turha miettiä. Maaliin pääsy tuossa myrskytuulessa on jo saavutus. Lanzarote on kova paikka kilpailla. Eräs kokenut triatlonisti sanoikin minulle täällä viikolla, että ”muut Ironmanit ovat kuin Light Ironmaneja. Vähän kuin light Cokis. Lanzarote on vaativa, yllättävä ja vaarallinen. Todellinen Ironman kilpailu luonteensa takia.” Onko siis olemassa eriarvoisia kilpailuita, jos matkat ovat samat? Luultavasti näin on. Itse haastan vain täyden matkan kilpailuissa vain sen henkilön, joka katsoo minua peilistä aamuisin eli itseni. Olosuhteet ovat vain lisämauste tähän haasteeseen ja nyt on tulossa hyvin maustettu kilpailu.