Lauantaiaamuna kellon herätys oli normaalia aikaisemmin eli 02.00. Kyseessä ei ollutkaan mikään normaali aamu, vaan Extreme Triathlon Celtman kilpailupäivä. Tuuli pauhasi ulkona ja oli pimeää. Autot oli jo pakattu valmiiksi reilut 3 tuntia aikaisemmin. Toisessa autossa oli matkalaukut ja toisessa kilpailuvarusteet. Olin saanut nukuttua noin puolitoista tuntia ja toinen puolitoista tuntia olin yskinyt keuhkot kipeiksi. Nyt olin kuitenkin asennoitunut jo kilpailuun. Aamutoimiin kuului kaurapuuron teko ja kanamunien keitto. Lisäksi siivosin keittiön ja talon muut tavarat niin, että talo jäi siistiin kuntoon jäljiltämme. Tein vielä maltojuomapullon mukaan kilpailun alkuun. Urheilujuomasekoitukset ja geelit olin jo tehnyt valmiiksi edellisenä päivänä. Perinteiset salaminakit lähtivät myös mukaan. Lukitsin lähtiessä ovet ja jätin avaimen sovittuun paikkaan pihalle.
Kaksi autoa lähti kohti määränpäätä aamun hämärässä. Määränpää oli Shieldaig. Ajoimme Peterin kanssa reipasta vauhtia huoltoautolla ja Jere tuli matkalaukkuauton kanssa perässä. Näin ajatuksissani kuinka matkalaukut vaihtoivat puolta mutkaisella tiellä Jeren ajaessa autoa ja kiroillessa vauhtia. Shieldaigin kylässä oli T1 eli vaihtoalue uinnista pyöräilyyn. Täältä tapahtui myös siirtyminen linja-autoilla uinnin aloituspaikkaan.
Yhteiskuva rannalla |
Peteriä ja Jereä ei näkynyt missään. Olin onnistunut laittamaan vaseliinipurkin jonnekin ja kiroilin, kun en löytänyt sitä. Märkäpuku hiertää aika pahasti kaulaan, jos kaulalla ei ole rasvaa. Perserasva on myös hyvä laittaa pitkään suoritukseen, niin välttää hiertymät alapäässä. Kysyinkin vaseliinia joltain eteläamerikkalaiselta kilpailijalta ja sainkin pikkuisen vaseliinia kaulaani. En viitsinyt kysellä enää perserasvoja, kun vaseliinipurkkikin oli niin pieni. Lähdin kävelemään kohti linja-autoja Shieldaigin rantatietä. Jere ja Peter tulivat vastaan tien loppupäässä. Annoin mukanani olleet varusteet Peterille ja Jerelle. Sanoin vielä Peterille, että pyöränpumppu taisi jäädä jonnekin rantatielle ja lähdin linja-autoon odottamaan uimapaikalle siirtymistä.
Uinnin starttikuva. Päällikkö Solakkasilta! |
Uinti
Uinnin startti oli itseasiassa aika lähellä mökkiämme. Poukamassa, johon laski pieni joki. Oli laskuvesi ja rannalla oli paljon tilaa uimareille. Aamu oli alkanut jo sarastaan, kellon ollessa noin 04:40. Kilpailijat veryttelivät ja skotlantilaiset kansanmusiikkiartistit rummuttivat eeppistä rummutusta ja soittivat säkkipilliä. Celtman-tulet sytytettiin ja yhteiskuva otettiin. Yhteiskuvan jälkeen uimarit siirtyivät hyiseen mereen. Olin ensimmäisten joukossa vedessä ja kahlasin mereen laskevaan jokeen. Sukelsin keskelle jokea ja totesin, että on muuten kylmää vettä. Käännyin selälleni ja kelluin kuin merisaukko mereen virran viemänä. Pikkuhiljaa sain ympärilleni lisää kilpailijoita, kreikkalaisen laulaessa lähtölauluja kovaan ääneen meressä. Hauska mies!
Uinnin alkumeininkejä |
Keskityin joka vetoon ja säästin vielä jalkoja. Hetken päästä näin jo ensimmäisen meduusan ja sitten toisen. Sitten lopetin laskemisen, niitä oli niin paljon. Vedin leuan kohti rintaa, että saisin paremman liu’un uintiin. Ihailin samalla meduusoita, jotka välkkyivät jossain allani. Rytmi ja rentous hävisivät isolla selällä isojen aaltojen iskiessä oikealta kylkeen. Lähempänä isoa saarta virtaus veti voimakkaasti saaresta poispäin. Lisäsin lisää voimaa potkuihin ja käsivetoihin. Suunnistin myös enemmän virtaa vasten pysyäkseni suunnassa. Ohitin monia minut ohittaneita uimareita. Saaren kärjen ohitettuani aloin uida niin voimakkaasti kuin pystyin. Näin jo rannassa soihdut purjeveneen takana noin 500 metrin päässä. Kroppa oli vasta lämpenemässä ja uinti tuntui hyvältä. Oli ihan päällikkö olo.
Uintiin lähtö |
Vaihto meni hitaasti. Kuivasin itseni ja vaihdoin kuivat sään mukaiset vaatteet päälleni. Nyt oli turha hötkyillä, kun kilpailu on omahuoltoinen eikä sää ollut lämmin.
Pyöräily
Pyöräily alkoi heti pitkällä nousulla kohti Torridonia. Hieman ennen Torridonia oli pitkä vauhdikas lasku. Pyörästäni tippui juomapullo laskussa tien epätasaisuuksien takia. Pyysin Peteriä vetämään juomapullojen ympärille ilmastointiteippiä, etteivät ne ole niin liukkaita. Tämä pieni parannus auttoi ja pullot pysyivät telineissä. Ylitin ensimmäiset karjaportit. Ne olivat noin 2,5 metriä leveitä sillankansia. Kansi oli isoista metallisista lattapalkeista tehtyjä poikkipalkkeja, lattojen väli olin noin 15 cm. Erittäin vaarallisia ylittää ja niiden yli piti ajaa kovaa vauhtia, jos ei halunnut kaatua.
Torridonista eteenpäin sain pidettyä hyvää vauhtia matalalla sykkeellä ja tehoilla. Yksikaistainen tie oli hankala ajaa, kun huoltoautoja poukkoili ohi heti, kun tuli pienikin rako. Ajoinkin noin 35 km/h keskivauhtia kohti kaksikaistaista tietä ja parempaa tienpintaa. Olisi ollut turhan riskaabelia lähteä ohittelemaan muita kilpailijoita tässä vaiheessa. Ensimmäinen 20 km oli ihan mukavaa menoa myötätuulessa ja tuuli muuttui sivumyötäiseksi kaksikaistaiselle päästessä. Minua ohiteltiin ja minä ohitin kohta minua ohittaneita. Tie oli hyväkuntoista vielä ja tuuli oli minulle suotuisaa. Ensimmäiset 60 km meni aika nopeasti ja 70 km, sitten alkoivat kovemmat nousut ja tuuli oli hieman enemmän edestä kuin takaa.
Nousut olivat pidentyneet ja tuuli yltynyt. Maisemat olivat aivan upeita. Oli kuitenkin keskityttävä ajamiseen eikä maisemiin, tuulen ravistellessa pyörää välillä rajusti. Isoissa alamäissä sai pitää ihan tukevasti pyörästä kiinni, kun tuuli iski puuskissa sivusta. Vesisade oli yltynyt todella kovemmaksi. En tehnyt ajolaseilla mitään, koska ne olivat niin huurussa ja likaiset. Ison nousun jälkeen olin vuoren päällä ja juomapullot olivat tyhjät. Huoltoauto oli kadonnut jonnekin. En ollut nähnyt huoltoa vähään aikaan. Olosuhteet ja reitti olivat muuttuneet vaikeammaksi ja nyt tarvitsisin kannustusta sekä nestettä. Pitkät nousut ja tuuli alkoivat tuntumaan reisissä. Viileä keli oli oma elementtinsä tähän päälle.
Pitkässä kovassa nousussa pysähdyin kuselle ja tarkistamaan etujarrua. Pysähdyin eikä kenkä irronnut polkimesta, mätkähdin mutaan kylki edellä. Otin kyynärpäällä vastaan ja teki kipeää. Jätin pyörän mutaan ja kävin tarpeilla. Korjasin hieman etujarrua ja lähdin jatkamaan matkaa. Edessäni polki joku skotlantilainen kilpailija. Hän sopersi ääneen koko ajan jotain omia juttujaan. Ajoin hänen vierelleen ja juttelimme siinä muutaman sanan. Jatkoin matkaa skotin jäädessä juttelemaan itselleen. Oli ihan kiva huomata, että oloni oli parempi kuin tällä kanssakilpailijalla. En ollut vielä niin väsynyt kuin hän. Kroppa oli sen tuntuinen, että jokunen kilometri oli jo takana. Takana oli jo noin 120 km ja edessä noin 80 km. Aika lohduttavaa, kun tiesi, että puoliväli oli jo ylitetty.
Olin jossain korkealla mäellä, kun tuuli painoi vastaan ja loivaa nousua jatkui ja jatkui. Juomapullot olivat tyhjät ja otin nestemäistä geeliä. Nämä geelit olivat ihan kivoja niellä, mutta kun laitoin roskat kisa-asun lahkeeseen, tämä hyvin juokseva sokerimömmö valui reisille ja polvitaipeisiin. Sormet olivat ihan tahmeat ja polvitaipeissa tuntui nihkeiltä. Roskat oli kuitenkin pakko laittaa jonnekin. Roskaaminen aiheuttaa hylkäämisen ja se on ihan oikein. Olisi todella törkeää roskata Skotlannin upeaa luontoa millään tavalla. Geelejä on pakko ottaa tai meno hyytyy. Energian kulutus oli todella kova näin pitkässä suorituksessa. Olinkin tankannut hiilihydraatteja jo kilpailuviikon tiistaista asti nesteenä.
Vihdoinkin alkoi pitkiä laskuja. Tuuli oli kova ja puuskittainen etusivutuuli tempoi etupäätä. Se iski välillä etukiekkoon niin, että sai pitää kunnolla kiinni kovissa laskuissa. Tie oli muuten ihan ok kunnossa, mutta siinä oli välillä isoja reikiä. Olin saanut kiinni taas yhden pyöräilijän. Hän ajoi noin 50 metriä edelläni ja hän yritti pitää minut takanaan. Ajattelin ajella samaa vauhtia kuin hän, koska oli helpompi huomata montut hänen väistöliikeitään. En halunnut, että vanne menee rikki näihin reikiin.
Vihdoinkin näin huoltoauton. Se oli aika suuri helpotus. En tiennyt minne he olivat hävinneet, mutta onneksi olivat kuitenkin taas mukana kilpailussa. Ajoin autolle ja täydensin nesteet ja geelit. Vaihdoin muutaman sanan ja lähdin jatkamaan matkaa. Liikenne oli lisääntynyt ja monttujen väistely oli aika vaarallista autojen ajaessa läheltä kilpailijoita. Tuli mieleen Suomen liikenne ja monien autoilijoiden suhtautuminen pyöräilijöihin. Alkoivat viimeiset kovat kilometrit. Maratonin alkuun oli noin 50-60 km.
Ajoin hyvää vauhtia tältä huoltopisteeltä eteenpäin. Tie oli loivaa alamäkeä, mutta välillä todella rypyläistä ja huonokuntoista. Kova liikenne ravisteli kovan tuulen lisäksi ajoa. Selkiä tuli vastaan ja lopulta pääsin toiseksi viimeiseen risteykseen kohti vaihtopaikkaa. Tuuli muuttui vastatuuleksi, se oli kova tuuli ja vesisade yltyi. Onneksi sain hieman tuulen suojaa metsästä noin kymmenen kilometrin ajan. Sitten alkoi Via Dolorosa, puuton osuus vuorten noustessa sivuilla. Tie oli laakson pohjalla ja tuuli puhalsi 35 mph voimalla vastaan, vauhti tippui 22-28 km/h. Vesisade yltyi.
Pää oli ihan sumussa, olin kääntynyt viimeisestä kääntöpaikasta kohti juoksun aloitusta. Ajoin pääasiassa kahdella pienimmällä vaihteella kohti pyöräilyn loppua. Jos halusin geeliä tai vettä, minun piti pysähtyä. Tuuli oli niin kova, että ei voinut ajaa yhdellä kädellä. Ajoasento oli automaattisesti muuttunut todella pieneksi ja aerodynaamiseksi. Ohitin useita kilpailijoita tällä viimeisellä pätkällä ja moni ajoi pystyasennosta ottaen kovan tuulen kehoonsa ja kovan vesisateen, joka piiskasi pistävästi iholle. Oli hieman outo tunne päästä lähelle vaihtoa. Liikenne oli ihan tukossa ja poliisi ohjasi liikennettä. Yritin ajaa autojen ohi ja tähystää missä huolto sekä vaihtoalue olivat. Vihdoin sain opastuksen vaihtoon ja poljin mäen ylös Jeren ja Peterin luo. Odottamani juoksu oli alkamassa. Uskomaton kärsimys oli takana.
Juoksu
Huolto oli tuonut minulle varusteet vaihtoalueelle. Varusteet olivat valmiiksi pakattu reppuun. Repussa oli merinovilla kerrastoasu, EA-pakkaus, pelastuspakkaus, hupullinen sadetakki, sadehousut, kompassi, pilli, 2 litraa juomaa ja geelejä. Olin väsynyt ja kädet olivat ihan kohmeessa. En löytänyt puffaa mistään. Peter lähti hakemaan sitä autolta. Lopulta sain puffan päähän ja lähdin kipittämään ensimmäistä 18 km juoksuosuutta, kohti T2A huoltopistettä. Jos selviäsin sinne 11 tunnin yhteisajalla saisin sinisen paidan, sijoittuisin ylempää luokkaan ja pääsen kiipeämään Benn Eighin huipulle. Päässä oli kuitenkin epäilys, ettei sinne pääse kukaan kiipeämään kovan kelin vuoksi.
Huoltajien numerolappu |
Sitten törmäsin outoon näkyyn. Järjestäjillä oli huoltopiste keskellä ei mitään. ”Hyvin menee! Haluatko keksiä tai muffinsseja?” Eipä siinä. Pysähdyin ja otin muffinssin ja jatkoin matkaa pitkin mutaista tietä. Vauhti alkoi olla parempi ja rennompi. Jaloissa tuntui hyvältä ja sumu alkoi hälvetä päässä. Kehossa oli flow-tila. Oli mahtavaa juosta ja nauttia maisemista. Alhaalla näkyi järviä ja metsää, ympärillä vuoret kohosivat pilviin ja sumuun. Mäen pohjalla reitti kääntyi tieltä polulle, polku meni pitkin niittyä ja järven rantaa. Hetken päästä se nousi tielle metsään. Kaikki vastaan tulevat olivat iloisia ja sanoivat ”well done!”. Mahtava meininki.
Pääsin vihdoinkin viimeiselle tarkistuspisteelle. Siellä oli lääkärin tarkastus ja huoltaja lähti mukaan viimeiselle 24 km pätkälle. Sain kuulla, että myöhästyin 11 tunnin tavoitteesta 12 minuuttia. En saanut sinistä paitaa ja se ärsytti. Iso vuori oli kuitenkin suljettu ja kaikki juoksivat saman osuuden eli alareitin. Päätin, että parempi tehdä nyt homma kunnialla maaliin ja turha murehtia muusta. Lähtötilanne kilpailuun oli kuitenkin aika surkea ja olin jo pitkällä menossa. Vielä vain 24 km pienen vuoren yli ja kisa olisi siinä.
Benn Eigh suljettu |
Sadevesi muuttui vuorilta alas tullessaan isoiksi puroiksi ja joki oli muuttunut kuohuvaksi koskeksi. Polku oli kivinen ja mutainen. Painotin Peterille, että on yritettävä olla taittamatta nilkkoja tai kaikki tehty työ on ollut turhaa. Vuoripelastustiimi oli järjestänyt vapaaehtoisia reitin varrelle kannustamaan ja auttamaan, jos joku tarvitsisi apua. He olivat iloista porukkaa tuulesta ja vesisateesta huolimatta. Olipa vuorella joku mies säkkipillinkin kanssa.
Peter ja Skotlannin sää |
Maalikuva |
Loppupähkäilyä
Tämä oli ehdottomasti elämäni kovin saavutus urheilussa ja tein sen puolikuntoisena. Sininen paita jäi 12 minuutin päähän. Sitä on turha jäädä suremaan. Sain suoritettua itselleni antamani Suomi 100 haasteen kunnialla läpi. Kipeänä ja antibioottikuuri päällä tämän kaltaiset suoritukset ovat aina iso riski. Päätin ottaa riskin ja tässä tapauksessa se kannatti. Sijoitukset jaettiin niin, että sinipaitaiset olivat ylemmässä luokassa ja valkopaitaiset olivat toisessa luokassa. Olin valkopaitainen ja sijoituin 86. Loppuaikavertailussa olin 66. Kilpailijoita lähti matkaan 178, keskeyttäneitä ja hylättyjä oli 22. Kilpailuun oli ilmoittautunut hieman yli 200 kilpailijaa.
Maaliin päässeet yhdessä |
Kisan jälkeiset meiningit |
SUURET KIITOKSET! ILMAN TEITÄ SE EI OLISI ONNISTUNUT!
Köllikkä Team
Huoltaja/juoksija - Peter Kock
Huoltaja/media - Jere Koistinen / Rainy Day Entertainment
Huoltaja/
pääyhteistyökumppani - Ari Kiira / A.Kiira Oy / Akra Oy
Nettivastaava - Nora Kiira
Vaimo ja perhe - Sari Kiira, Nea Kiira, Jesse Kiira
YHTEISTYÖKUMPPANIT
A.KIIRA OY
AKRA OY
PARKETTI JA MATTOASENNUS VÄISÄNEN
BP ASENNUS OY
FINTEKRA
SPECSAVERS VARKAUS
MOBICARE OY
HAAPAJÄRVEN FYSIOTERAPIA
KUNNONSALI
NORDIC POWER SERVICE
ERIKOISKIITOKSET tuestanne Extreme triathlon Celman projektiin
LED LENCER
TRIMTEX
ESKO KOTIVUORI / SQUEEZY
LUODE
PYÖRÄHUOLTO JUKKA PERÄSALMI
ENDURANCE SPORTS FINLAND
RIINA MARKKULA
SAULI PESONEN
JANIINA KIIRA
PEKKA LEHTIKOSKI
HEIDI KARTTUNEN
TRIBASE VALMENNUSTIIMI JA VALMENTAJAT
KÖLLIKKÄUKKO SUPPORT TEAM
Matti Suuronen
Jari Dahlström
Joona Pietinen
Miika Mikkonen
Mikko Laitinen
”Tapi” Laitinen
Tarja Ollikainen
Janne Tyrväinen
Terho Ahtiainen
”Ukki” Jari Tukiainen
Janne Räisänen
Jouni Hopia
Osmo Puustinen
Jouni Immonen
Timo Hartikainen
Hannu Nissinen
Sirkka Järvenpää
Kaija Järvenpää
Jouni Hänninen
Päivi Hänninen
Ari Kiira perheineen
Janiina Kiira
Satu Nurmentie
Joonas Taina
Matti Vartiainen
Enska Riikonen
Hanna Reijonen
Anne Arrelo
Harri Arrelo
Sami Sabour
Timo Kähkönen
Jorma Leppänen
Päivi Lehtikoski
Matti Oinonen
Reijo Kiira
Tuula Kiira
Harri Ikonen
Jere Immonen
Vesa Tuononen
Pertti Kiira
Marko Rissanen
Markku Kiira
Taru Kiira
JOS EN JOSTAIN SYYSTÄ OLE MUISTANUT LISÄTÄ NIMEÄSI LISTALLE, ILMOITA SIITÄ MINULLE!
kollikkaukko (at) gmail.com
PEKKA LEHTIKOSKI
HEIDI KARTTUNEN
TRIBASE VALMENNUSTIIMI JA VALMENTAJAT
KÖLLIKKÄUKKO SUPPORT TEAM
Matti Suuronen
Jari Dahlström
Joona Pietinen
Miika Mikkonen
Mikko Laitinen
”Tapi” Laitinen
Tarja Ollikainen
Janne Tyrväinen
Terho Ahtiainen
”Ukki” Jari Tukiainen
Janne Räisänen
Jouni Hopia
Osmo Puustinen
Jouni Immonen
Timo Hartikainen
Hannu Nissinen
Sirkka Järvenpää
Kaija Järvenpää
Jouni Hänninen
Päivi Hänninen
Ari Kiira perheineen
Janiina Kiira
Satu Nurmentie
Joonas Taina
Matti Vartiainen
Enska Riikonen
Hanna Reijonen
Anne Arrelo
Harri Arrelo
Sami Sabour
Timo Kähkönen
Jorma Leppänen
Päivi Lehtikoski
Matti Oinonen
Reijo Kiira
Tuula Kiira
Harri Ikonen
Jere Immonen
Vesa Tuononen
Pertti Kiira
Marko Rissanen
Markku Kiira
Taru Kiira
JOS EN JOSTAIN SYYSTÄ OLE MUISTANUT LISÄTÄ NIMEÄSI LISTALLE, ILMOITA SIITÄ MINULLE!
kollikkaukko (at) gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti